بیماریها

درمورد بیماری های انسان

بیماریها

درمورد بیماری های انسان

کشف ژن جدیدی برای درمان آلزایمر

گروهی از پزشکان متخصص عصب شناسی در شهر میلان ایتالیا از کشف ژن جدیدی از بیماری آلزایمر خبردادند که به گفته آنان این کشف می تواند در درمان آلزایمر ارثی موثر باشد.  

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ، این گروه در شهر میلان ایتالیا می گوید در تازه ترین یافته های تحقیقاتی خود موفق به کشف ژنی شده است که با تغییرشکل در افرادی که این بیماری را از والدین سالم خود به ارث می برند، موجب آلزایمر می شود.

 

آنان می گویند: بیماری آلزایمر معمولا در دوران پیری پدیدار و خطر این بیماری با افزایش سن نیز بیشتر می شود اما مطالعات به عمل آمده روی بیمار ۳۹ساله مبتلا به آلزایمر نشان داد که این ژن موجب بروز بیماری فراموشی درمیانسالی هم می شود.
 

دکتر”فابریتزیو تالیاوینی”عضو موسسه عصب شناسی “بستا” شهر میلان ایتالیا گفت: درصورتی که این بیماری موروثی باشد، می توان افراد مختلف مبتلا به آلزایمر را در شجره نامه فرد مبتلا دید اما ژن عامل بیماری، ژنی غالب است که می توان آنرا تنها از مادر و پدر به ارث برد.
 

وی افزود: پیشتر ۳ ژن ارثی سازنده پروتئین های معیوب که عامل بیماری آلزایمرهستند، کشف شده است و یکی از اینها ژن پیشرو پروتئین موسوم به “بتا امیلوئیده” است که به فرسایش سلول مغز و بروز علایم آلزایمر منجرمی شود.

 

تالیاوینی خاطرنشان کرد: این گروه درتحقیقات خود موفق به کشف تغییرات ژن شد که تنها درصورت ارث بردن آن از هردو والدین باعث آلزایمر می شود و مغز شخصی که فقط دارای یک ژن متحول شده است، می تواند حتی در دوران پیری بخوبی کار کند.

 

وی تصریح کرد: وقتی تنها یک ژن تغییرشکل یافته وجود داشته باشد (بتا امیلوئیده) ولی ژن سالم به طورعادی تولید پروتئین کند، پروتئین عادی پروتئین معیوب را خنثی شده و درنتیجه فرد مبتلا به بیماری آلزایمر نمی شود.

وی افزود: اگر پروتئین غیرعادی تغییرشکل یافته با پروتئین عادی در حال تغییرشکل ترکیب شود، از روند تخریبی نیز جلوگیری خواهد شد.
 

این پزشک متخصص گفت: گرچه این تحقیقات در مراحل آزمایشی قرار دارد اما می توان با ساخت پروتئین امیلوئیده مصنوعی برای درمان آلزایمر کمک گرفت و کشف این ژن گامی بزرگ برای رسیدن به درمان قطعی بیماری آلزایمر محسوب می شود.
هم اکنون در ایتالیا ۴۵۰ هزار نفر و در اروپا شش میلیون تن مبتلا به آلزایمر هستند و پیش بینی می شود این آمار تا سال ۲۰۵۰ میلادی به دو برابر نیز افزایش یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد